Pages

Monday, February 1, 2010

Aurat...????

Kenapa wanita wajib menutup aurat???
Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat ke-59 (bermaksud):

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Kita boleh mengambil pengajaran didalam ayat yang Allah turunkan kepada Nabi Muhammad, iaitu hendaklah perempuan yang mengaku dan mengucapkan syahadah kepada Allah menutup tubuh badannya. Sesungguhnya manusia tidak mengetahui apa yang terbaik bagi dirinya, disebabkan itulah Allah menyuruh perempuan2 yang beriman supaya menutup aurat. Ini bagi menjaga maruah dan harga diri.

Contoh yang boleh diambil pada hari ini, seperti berlakunya zina, terjadinya rogol dan sebagainya. Ianya berpunca daripada tidak mendengar apa yang di suruh oleh Islam. Sebenarnya Islam mengangkat darjat perempuan2 yang menjaga segala tingkah laku, tutur kata serta harga diri. Dalam surah Al-Baqarah : 82 Allah berfirman :

"dan orang-orang Yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya".

No comments:

Post a Comment