Pages

Sunday, September 5, 2010

Ramai yang tidak tahu !


Kesan Merokok Shisha
Apa itu Shisha? Shisha merujuk pada rasa tembakau yang digunakan dalam proses merokok dengan menggunakan hookah, juga dikenali sebagai 'gelembung hubble' dan 'narghile'. Hal ini dipercayai berasal di Turki lebih dari 500 tahun yang lalu sementara yang lain mendakwa itu berasal dari Syria dan India.


Tembakau ini direndam ke dalam parutan buah seperti epal, anggur dan strawberi. Hookah terdiri dari dasar, paip, hos atau mangkuk dan seorang juru bicara. Tembakau ditempatkan dalam mangkuk, yang di bahagian atas struktur paip. Sebuah aluminium foil merangkumi mangkuk dan potongan-potongan arang kecil kemudian ditempatkan pada foil, yang menusuk menggunakan peniti untuk lembut panas tembakau. Ketika merokok menggunakan hos, mulus, stim harum ditapis melalui pangkalan berisi air. Hal ini juga dilengkapi dalam rasa bunga seperti kelapa, vanili dan bangkit.

Apakah Shisha berbahaya ? Sementara banyak mungkin berpendapat bahawa merokok Shisha tidak berbahaya, para ahli perubatan mengatakan sebaliknya produk tembakau dalam bentuk apapun mengandungi nikotin dan nikotin adalah adiktif. Produk tembakau berbahaya kerana mengandungi bahan kimia yang beracun dan karsinogenik.

Kepercayaan umum adalah bahawa asap ditapis oleh air padahal sebenarnya, nikotin tidak larut dalam air.
Penapis air adalah trik (gimik) maka asap dihirup oleh perokok.

Reuters pernah melaporkan bahawa Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengumumkan bahawa sebuah sesi tunggal merokok Shisha menghasilkan asupan nikotin setara dengan lebih dari satu pek rokok.

Hal ini juga melaporkan bahawa asap Shisha mempertahankan semua karsinogen asap rokok sambil menambah lebih banyak karbon monoksida dan satu set berasingan karsinogen daripada penggunaan bara api untuk menjaga nikotin mengalir, ditambah dengan risiko jangkitan dengan TB atau hepatitis dari juru bicara bersama .

Sumber: The Star

1 comment: