Pages

Thursday, March 4, 2010

Benarkah Muslim Pengganas?

'TIDAK semua Muslim adalah teroris atau pengganas, tetapi (hampir) semua teroris adalah Muslim." Begitu semboyan popular kaum Islamfobia di beberapa kalangan, tetapi sebenarnya tiada fakta.. cakap kosong semua.

Dalam catatan rasmiFBI menunjukkan bahawa hanya 6% dari serangan teroris di wilayah AS 1980-2005 dilakukan oleh mereka yang digelar 'ekstremis' Islam. Bakinnya 94% berasal dari kelompok-kelompok lain (42% dari Latin, 24% dari kelompok sayap kiri ekstrim, 7% dari ekstremis Yahudi, 5% dari komunis, dan 16% dari semua kelompok lain).

Data yang dikumpulkan oleh Europol bahkan lebih menguatkan argumen lebih jauh. Europol menerbitkan laporan tahunan berjudul 'Terorisme Kesatuan Eropah Situasi dan Laporan Trend'. Pada website rasmi mereka, anda dapat mengakses laporan dari 2007, 2008, dan 2009.

Hasilnya jelas, dan tegas membuktikan bahawa tidak semua teroris adalah Muslim. Bahkan, sebuah 99,6% dari serangan teroris di Eropah dilakukan oleh kelompok-kelompok non-Muslim; dan 84,8%nya berasal dari kelompok yang sama sekali tidak berhubungan dengan Islam. Ertinya, hanya dalam kes-kes tertentu yang berhubungan dengan Muslim. Itupun kerana alasan tertentu seperti penindasan dan lain-lain yang jumlahnya hanya 0.4%.

Jadi jelaslah Muslim bukan teroris atau pengganas. Jadi anda jangan tertipu dengan propaganda dusta mereka mengaitkan Islam dengan teroris yang menyalaji fakta dan rasional. (Pelbagai sumber: AK)

No comments:

Post a Comment